Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden.

Sverige har en stark skönhetsexport – 7 miljarder kronor 2021 - som växte med nästan 30% (!) mot 2020. Syftet med priset är att inspirera medlemmar i KoHF och andra verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att se en marknad utanför Sverige.

”Svenska kosmetikvarumärken är kända för att vara innovativa, hållbara och med snygg design. Det är hög efterfrågan på clean beauty från olika delar av världen” säger Gabriella Danielsson, program manager på Business Sweden, som hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige. ”Vi ser ett ökande intresse för S-Beauty och en trend växa fram på de marknader där vi har kontor, där svenska varumärken har potential att ta marknadsandelar”, fortsätter Gabriella Danielsson. Business Swedens affärsutvecklare finns på fler än 40 marknader globalt och erbjuder strategisk rådgivning och handfast stöd. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet.

I juryn för Årets Kosmetikexportör sitter: Gabriella Danielsson från Business Sweden, Susanne Najafi från Backing Minds, David Carlsson från Almi Företagspartner Stockholm, Olivia Lindström från Breakit samt Olof Holmer som är VD på KoHF. Juryn har gjort en första selektering genom att titta på urvalskriterier som exportomsättning och resultat, samt att företagen har fått motivera hur man har lyckats med sin export och fått framgång genom sin hållbarhetsstrategi, distribution, USP på exportmarknaden eller eventuellt övrigt som har bidragit till den fina utvecklingen. Baserat på den informationen har man utsett fem nominerade företag.

"Banbrytande innovationer samt en utveckling av samspelet mellan skönhet och teknik har mynnat ut i många starka, svenska tillväxtbolag. Framgångsrika svenska bolag driver branschen framåt och skapar sysselsättning på hemmaplan, och sätter även Sverige på kartan som en viktig spelare internationellt genom export” säger Susanne Najafi från Backing Minds.

Vinnaren av Årets Kosmetikexportör bland de fem nominerade kommer att utses på Swedish Beauty Awards den 6 april. Förstapristagaren kommer att få delta i Business Swedens S-Beauty Program i Asien – ett program som blir en snabbfil för svenska kosmetikvarumärken in i den asiatiska marknaden med handfasta kontakter med inköpare och direkt återkoppling från potentiella samarbetspartners.

”I en tid då allt fler bryr sig om vad man konsumerar, ingjuter det inspiration och glädje att se så många svenska kosmetik-och hygienföretag nå exportframgångar genom att erbjuda innovativa, konkurrens-kraftiga och hållbara produkter. Det talar verkligen till styrkorna inom Swedish Beauty” säger David Carlsson från Almi Företagspartner Stockholm.

De nominerade i kategorin Årets Kosmetikexportör 2022 är:

EVY Technology

Väldigt roligt att KoHF uppmärksammar svensk skönhetsexport och vi är glada för nomineringen.   Exporten blir ett kvitto på att vår kvalitet och unika produktfördelar står sig internationellt. Den ökar självförtroendet och vidgar vyerna. Vi har utnyttjat pandemins snabba digitalisering runt om i Europa till vår fördel, och hoppas att vi tillsammans med andra företag kan skapa det Svenska Skönhetsundret ute i världen! 

-  Margret Pinto, CEO, Celsus Sweden AB


SACHAJUAN

Vi är otroligt glada och stolta över att varumärket ges uppskattning och uppmärksamhet av Swedish Beauty Awards för exportframgångar i de 40 marknaderna varumärket är aktivt.

- Ellen Beckman, Brand Manager SACHAJUAN


Maria Nila

Vi är otroligt glada att Maria Nila har blivit nominerade till årets kosmetikexportör 2022! I två år har vi kämpat med att frisörsalonger globalt haft mycket restriktioner och i omgångar även varit helt stängda. Trots detta har världen mottagit Maria Nila med storm och vi gör vårt bästa år någonsin då vi har både lyckats växa och lansera med flertalet nya marknader – detta är vi otroligt stolta över. Sedan 2021 finns Maria Nila i nya marknader som bland annat i Australien, Ryssland, Kuwait, Mexiko och Chile och inom kort även i Taiwan. Detta är bara början och vi ser otroligt mycket fram emot att få fortsätta förse världens frisörer och konsumenter med friendly beauty. Tack!

- Henrik Widman, Head of Export, Maria Nila


Idun Minerals

Vi är så glada att vara nominerade till årets Kosmetikexportör, oavsett vem som vinner tror vi starkt på svensk beauty internationellt och att det finns enorm potential för oss inom branschen att samverka och bygga S-beauty globalt. IDUN Minerals genomgår just nu en stor varumärkesuppdatering med ny image och design så vi är såklart extra spända på hur denna kommer mottas och hjälpa oss att fortsätta växa internationellt.

 -  Caroline Thunstedt, VD Idun Minerals


LH Cosmetics

Vilken ära att bli nominerade för arbetet att nå ut med veganskt och högkvalitativt smink. Vårt starka community i Sverige och runt om i världen är högst involverade i allt från produktutveckling till kommunikation och inspirerande innehåll. Jag är säker på att det är grunden till vår framgång och nu siktar vi vidare mot stjärnorna.

- Linda Hellqvist, LH Cosmetics

Gabriella Danielsson, Business Sweden, Program Manager

E: gabriella.danielsson@business-sweden.se | T: +46 70 345 57 70

Madelaine Nordstrand, KoHF, galageneral:
E: madelaine.nordstrand@ktf.se | T: +46 70 866 46 56

Följ Swedish Beauty Awards på Instagram och Facebook för att hålla utkik efter de senaste uppdateringarna:

@swedishbeautyawards | www.facebook.com/SwedishBeautyAwards

Föregående
Föregående

Sveriges största och mest prestigefyllda evenemang för skönhet och kosmetik - Swedish Beauty Awards 2023.

Nästa
Nästa

“Jag är svårflörtad när det kommer till nya produkter, men älskar att bli överraskad”